Læring ved deltagelse i naturfagsmaraton

 

Natur/teknologi - og meget andet

Naturfagsmaraton er et undervisningsforløb for 5. og 6. klasser i fagene natur/teknologi, matematik samt håndværk og design.

På mange skoler er det en tradition, at samtlige klasser på de to årgange deltager i Naturfagsmaraton, og at lærerne samarbejder om forløbet.

 

INTROOPGAVER

Nedenfor findes de 5 introopgaver som pdf-filer:

Nedenfor findes lærervejledning til introopgaverne:

Nedenfor findes en samlet pakke for introopgaverne:

 

NYE FORENKLEDE MÅL

Se, hvilke mål der arbejdes med i Naturfagsmaraton 2016/2017.

Opgaverne er tilgængelige 1. november.

Årets tema i 2016-2017 er "Life Science"

Se målene i et regneark.

Fokus på arbejdsmåder og tankegange

Undervisningsforløbet skaber opmærksomhed om elevernes arbejdsmåder og tankegange.

Med dette fokus bliver den efterfølgende undervisning med praktiske og undersøgende elementer nemmere for både elever og lærere.

 

Hverdagsfænomener, begreber og materialekendskab

Elever undersøger systematisk forskellige variabler ved CO2-produktion med gær og sukker i vand.

Elever undersøger systematisk forskellige variabler ved CO2-produktion med gær og sukker i vand.

 

Forløbet gør det muligt at arbejde med trinmålene for 6. klasse inden for en bred vifte.

Elevernes løsningsforslag giver mange muligheder for at arbejde med faglige begreber, som de forskellige opgaver lægger op til at undersøge.

Eleverne er ikke bundet til at vælge et bestemt design eller konstruktionsmateriale, men skal i samarbejde med læreren vælge og undersøge udvalgte typer. På den måde opnår den enkelte elev større kendskab til forskellige materialers egenskaber og erfarer, hvilket design der giver den bedste konstruktion. 

I lærervejledningerne peges der mere direkte på de enkelte opgavers trinmål. Adgang til lærervejledningerne kræver tilmelding til et arrangement.

 

 

 

 

 

 

 

 

Julie

6. klasse

"Jeg lærer bedst, når jeg får lov til at prøve det. Når jeg får lov til at sidde og sige: denne her måde tror jeg vil være rigtig god, det tror jeg selv ville fungere, og så få lov at prøve det, og måske finde ud af at det gjorde det ikke alligevel"

Thorkild

Naturfagsmaraton

Systematisk brug af den naturvidenskabelige metode er helt afgørende for at sikre elevernes succes og motivation i forløbet.

Janus

Naturfagsmaraton

Halvmaraton er en ny variation til de lærere som gerne vil fordybe sig i færre af de praktiske opgaver.

Thorkild Pedersen

Naturfagsmaraton

Det er ikke uden grund at forløbet kaldes en maraton. Det er et langt, krævende forløb og det kræver grundig forberedelse og vedholdenhed at gennemføre. Men til gengæld er oplevelsen stor og forløbet gør det nemmere at variere sin undervisning fremover.

Spørgsmål

Find svar på dit spørgsmål om detajler i Naturfagsmaraton her.

Læs mere